Treeniviikko 9

Ihana auringonpaiste suosi ainakin meitä turkulaisia lauantaina ja nyt kyllä se kevät on syrjäyttämässä talvea. Ja niin kuuluukin, kun maaliskuukin alkoi. Vielä hetki, niin voi jo uskoa siihen, että kevät ja kesä on tuloillaan.

Ruissalon maisemia


Treeniviikko oli vielä hieman lyhyt, tai siis treenit jäi vähäisiksi. Mies on ollut flunssassa jo pari viikkoa ja itselläni oli viime viikon alussa sellainen tunne, että se meinaa myös mulle iskeä. Päätin ottaa varman päälle ja pidin lepopäiviä juoksusta ja salitreenistä. Torstaina kurkku oli enää pikkuisen karhea, kipeäksi asti se ei kunnolla ehtinyt onneksi. Jätin kuitenkin torstain juoksutreenitkin väliin ja kävin koiran kanssa pidemmän kävelylenkin ja salitreenin venyttelyineen sen jälkeen.
Perjantaina pyöräilin työmatkat ja mietin, että kohta saa käydä viemässä pyörän keväthuoltoon ja vaihtaa pois nastarenkaat. Alkaa taas vauhti rullaamaan paremmin ja työmatkat lyhenee ajallisesti noin 10 minuuttia. Se kevät <3


Juoksueväät


Lauantaina olin mukana Vauhtisammakon järjestämällä miniultralla. Miniultra tarkoittaa pidempää yhteislenkkiä, jossa meillä on mukana huoltoauto. Vauhti miniultralla on 6:45-7:00 min/km, sopiva nopeus pk-lenkille. Jokainen juoksija ajaa autoa vuorollaan, jolloin tulee pakollinen lepotauko juoksussa. Todella kiva treenimuoto. Saa mukaan evästä eikä sitä tarvitse kantaa taskuissa tai reppussa selässä. Saa keskittyä juoksuun ja joku muu vielä määrää vauhdin.
Joku viikko sitten olin mukana 2,5 tunnin miniultralla ja nyt oli vuorossa 4 tunnin rypistys. Porukkaa vaan oli puolet tuon lyhyemmän lenkin määrästä joten ajovuoroja tuli useammin. Ja mikä parasta, aurinko paistoi todella lämpimästi ja Ruissalossa huomasi, miten aurinko oli kuivattanut osan poluistakin jo. Toki jäätä ja vettä löytyi vielä paikoitellen, mutta kyllä oli mukava juosta taas normaalit lenkkarit jalassa ilman, että piti jännittää jäisiä kohtia.
Kilometrejä itselleni tuli noin 26. Yhden kerran unohtui urheilukello käynnistää uudestaan ajovuoron jälkeen, joten noin 1 km virallisesta statistiikasta puuttuu. Se ei onneksi haittaa, koska huomaan kyllä juosseeni ihan tarpeeksi pitkälle ja kauan.
Pikkuisen meinasi keuhkot kiukutella, mutta pahemmilta vastoinkäymisiltä vältyttiin.
En voi taaskaan kuin hehkuttaa tuota juoksukoulua, sen porukkaa ja yhteistreenejä. On se vaan niin erilaista treenata yhdessä kuin yksin. Ja vielä kun kustannuksetkin on maltilliset niin sekään ei ole esteenä osallistumiseen. Satasella saa jo kolmet tai neljät treenit viikossa, riippuen juoksuryhmästä, tammikuun lopulta toukokuun puoliväliin.

Ai niin. Kevään ekaan juoksutapahtumaan on kuulemma vajaa 2 kuukautta aikaa... Kiirettä pitää jos meinaa kympin ennätysajat pistää uusiksi. No, jos ei onnistu niin sitten ei. Onhan noita muitakin mahdollisuuksia vielä ja pääasia on kun saa treenata ja juosta terveenä. Juoksuvuosia alkaa nyt olla takana 3 ja kehityskaari on joka tapauksessa ollut mielestäni huikea :)


Maanantai, tiistai ja keskiviikko, lepoa

Torstai, salitreeni ja kehonhuolto

  • yläselkä laitteessa, 3x10 / 17,5 kg/puoli
  • pystypunnerrus käsipainoilla, 3x10 / 7 kg
  • vipunostot sivulle, 3x10 / 5 kg
  • ojentajapunnerrus pään yli, 3x10 / 12 kg
  • vasarakääntö, 3x5 / 9 kg
spagaattihaaste pvä 15 
venyttelyä noin 30 minuuttia


Perjantai, työmatkapyöräily
  • aika 1:44:00 h
  • matka 24 km
  • keskisyke 142 bpm
  • max syke 179 bpm
  • keskivauhti 13,7 km/h
  • max vauhti 31,3 km/h
  • kulutus 470 kcal
  • pte 2.5
Lauantai, juoksu
  • aika, n. 4 h
  • matka, n 28 km
  • keskisyke, 151 bpm
  • max syke, 174 bpm
  • keskivauhti, 7,07 min/km
  • kulutus, 1025 kcal
  • pte, 3.3
Sunnuntai, salitreeni
  • kyykyt, 5x5 / 40 kg
  • maastaveto, 3x10 / 45 kg
  • askelkyykyt, 3x10 / 8+8 kg
  • moukarikääntö, 3x10 / 15 kg
  • voimapyörä, 3x10
venyttelyt

Edessä uusi viikko ja vanhat kujeet, nähtäväksi jää mitä uusi viikko tuo mukanaan :D

Ihanaa viikkoa kaikille! 




Kommentit

Suositut tekstit