tiistai 28. tammikuuta 2014

Talvilenkkeilyä

Tänään tuli vedettyä lenkkarit jalkaan ekan kerran lokakuun alun jälkeen.
Lähdettiin miehen kanssa kokeilemaan miltä se talvilenkkeily tuntuu.
Ulkona oli -9 astetta ja pieni viima. Vaatteita tuli laitettua päälle usea kerros, ei kuitenkaan liikaa, eikä päässyt vilu yllättämään! Loppumatkasta meinasi melkein olla hiki. Pikkuisen otti henkeen tuo kylmä kun ei ole tottunut, mutta onneksi oli kaulaliina jonka sai kasvojen eteen suojaksi.
Ja lenkki sujui paremmin kuin kumpikaan oli odottanut ei mennyt jalat hapoille tai muutenkaan loppunut kunto kesken.
4 km lenkki saatiin vedettyä ja saunaan oli mukava mennä lenkin jälkeen.


Näillä mennään kevättä ja valoisampia aikoja kohti!

maanantai 27. tammikuuta 2014

Katse tulevaan

Sinne se taas meni, viikonloppu nimittäin. Nopeammin kuin haluaisi, aina loppuu aika kesken. Vaikka tämä viikonloppu meni omalta osaltani puolikuntoisena ilman treenaamista niin silti ohjelmaa oli ihan riittävästi. 
Lauantaina tuli ruokaostosten yhteydessä käytyä Intersportin kautta katsomassa ja kokeilemassa sykemittareita. En siis toimintoja kokeillut, vaan ranteeseen sopivuutta. Mulla kun on aika kapeat ranteet ja on tosi vaikeaa löytää sopivaa rannekelloakin kun kaikissa on aina ensinnäkin ihan liian pitkä hihna ja sitten usein myös kellotaulu näyttää tosi isolta. 
Toiminnoista olin lueskellut netistä ja vertailun loppumetreille pääsi
 Polarin RCX5 ja Suunnon Ambit2 S White. Näistä huomattavasti naisellisempi on tuo Suunnon, naisille suunnattu Ambit2 S White. Polarin malli on enemmän miesmallia. 
Se mitä sykemittarilta itse haen, on tietysti käyttömukavuus, mutta myös toimintoja on oltava ihan perus kalorikulutuksesta, juoksuvauhdin mittaamiseen ja korkeuserojen näyttämiseen sekä GPS. Harjoitusohjelman tekeminen ja tallentaminen pitää myös olla mahdollista. Juoksun lisäksi laite saisi mielellään soveltua myös pyöräilyyn.
Kunnollisen sykemittarin haluan myös siksi että on helppo seurata omaa kehitystä ja asettaa taas uusia tavoitteita.

Tällä hetkellä mulla on käytössä Polarin FT7, eli ihan perusmalli, ei mitään erikoisia toimintoja. Se riittikin alussa hyvin pelkän sykkeen mittaamiseen ja käytetyn ajan näyttämiseen. Juoksukilometrejä kun ei takana ole vielä kovinkaan paljon, koska juoksuharrastuksen aloitin tuossa viime vuoden heinäkuussa.
Mutta nyt kun tähtäin on asetettu aluksi toukokuussa Naisten Kuntovitoselle 10 km juoksuun ja kesäkuun puolella ekaan puolimaratoniin, niin huomaan haluavani/tarvitsevani hieman enemmän sykemittarilta.

Jotenkin tykästyin enemmän Suunnon Ambit2 S Whiteen. Siitä löytyy hakemani toiminnot ja se istui ranteeseen paremmin kuin Polarin vaihtoehto. 



Loppuviikon flunssa on hieman helpottanut ja tänään aamulla oli taas herätys klo 5 ja sali odotti. Pirteänä salilta työviikon aloitukseen taas kerran.



Mukavaa alkanutta viikkoa! 


perjantai 24. tammikuuta 2014

Alkuviikon treenit

Tänään se taas kerran yllätti jostain takavasemmalta. Flunssa nimittäin!! Ei kyllä yhtään näitä tarvittaisi enää. Kolme viikkoa olin ehtinyt salilla käydä, melkein neljä, ja taas tuli ainakin parin päivän tauko. Muuten voisi mennäkin, mutta kun ei henki kulje. Nenä on ihan tukossa ja kurkkua kuivaa. Kuumetta ei onneksi ole, ainakaan vielä... (koputtaa puuta)

Alkuviikosta pääsin onneksi salille päivittäin jotain tekemään.
Lauantain jalkatreenin jälkeen oli sunnuntaina pientä palauttavaa pyöräilyä spinningpyörällä ja jalassa oli  Zero Pointin kompressiosukat. Ei muuten ollut jalat pahemmin kipeinä sen jälkeen. 

Iltapalaksi oli herkullista salaattia hieman tulisen jauhelihan kera. Nam!

Ennen iltapalaa yritin kuitenkin hieman venytellä, mutta ei siitä meinannut mitään tulla kun tuo karvakorva oli innoissaan mukana. 


Nyt on salikäynnit melkein menneet niin, että joka toinen päivä on ihan perus salitreeniä ja joka toinen on pyöräilyä. Ehkä sitä voisi juoksumattoakin kokeilla. 
Kerran viikossa on välipäivä, jolloin melkein on se kehonhuoltopäivä.

Edellisessä postauksessa mainitsin jo tuon HeiaHeian sovelluksen, joka mulla on puhelimessa ja jonka avulla seuraan salikäyntejä ja muuta liikkumista.
Siihen voi kirjata selkeästi mitä treeniä on tehnyt, löytyy valikosta jopa siivous. Treenipäivämäärän ja käytetyn ajan, mahdollisen matkan esim juoksussa ja oman fiiliksen treenin jälkeen. 
Tästä näet esimerkiksi juoksujen kehityksen kun vertaa aikaa ja matkaa. Voi sinne myös kirjoittaa omia kommentteja, vaikka sykkeet lenkin aikana.
Lisäksi voit hakea sieltä kavereitasi jotka käyttävät samaa sovellusta ja voit lähettää heille tsemppausviestejä.

Nyt mulla on mielessä jo kevät ja tulevat koitokset.
Ilmoittauduin ensimmäiseen koitokseen, Naisten Kunto5:lle tänään. Kuntovitonen juostaan tänä vuonna uudessa ympäristössä. Turun keskustasta on siirrytty ihanan vihreän Ruissalon puolelle. 
Ennen tammikuun loppua kun ilmoittautuu niin kustannus on pienempi kuin lähellä tapahtumapäivää. Hajonta hinnoissa on aika suuri. Nyt vielä normaalihinta ilman mitään jäsenalennuksia on 25€ kun taas huhtikuun jälkeen hinta on 45€.
Kaikki tytöt ja naiset mukaan vaan! Ja onhan siellä tänä vuonna miesparkkikin jos mies haluaa mukaan. Juoksemaan miehiä ei kuitenkaan silloin päästetä.

Nyt jotain pientä iltapalaa ja sen jälkeen peiton alle parantelemaan flunssaa, jos vaikka huomenna olisi vähän parempi olo.

Mukavaa viikonloppua!!

P.s. Blogilla on nyt myös Facebook-sivut

maanantai 20. tammikuuta 2014

Sopivan treeniajan metsästys

Luin tuossa viikonloppuna Helsingin Sanomien sunnuntailiitteestä suomalaisten kuntoilu- ja liikuntatottumuksista.
Liitteen mukaan suomalaiset liikkuvat eniten viikon alkupuolella ja kaikista vähiten viikonloppuisin. Myös kesälomien aikana liikutaan huomattavasti vähemmän kuin muuten. Tietysti lomalla ollaan usein matkalla ja mökillä, jossa tulee liikuttua eri tavalla ja näitä liikkumisia ei varmaankaan moni kirjaa mihinkään.
Tammikuussa taas on piikki salikävijöissä ja muissa liikkujissa. Salilla saa odotella vuoroa entistä useammin ja ohjatut tunnit ovat viimeistä paikkaa myöden varattuja. Usein kuitenkin tämä innostus laantuu monelta jo helmikuun loppuun mennessä.

Itse kuulun niihin salikävijöihin ja lenkkeilijöihin, jotka ovat mielellään kuntoilemassa viikonloppuna ja lomien aikaan jos sattuu olemaan kotikulmilla. 
En välttämättä ymmärrä miksi suurin osa suomalaisista käy salilla ja liikkumassa arkisin, silloin kuin on kiireisintä muutenkin ja väsyneenä työpäivän jälkeen. Tietysti on niitä kenellä elämäntilanne asettaa rajoitukset mitä voi milloinkin tehdä ja silloin onkin ihan ymmärrettävää että menee silloin kun on mahdollisuus mennä. En minäkään lähde lomareissussa ulkomailla salia etsimään tai raahaa lenkkareita mukaan. Liikuttua tulee paljon kävellen tai pyöräillen samalla kun tutustuu lomakohteen nähtävyyksiin. Sitä voisi ehkä jopa kutsua hyötyliikunnaksi!
Viikonloppuisin on kiva mennä salille aamusta kun muuten on vielä hiljaista ja kun itse saa treenit loppuun, alkavat muut heräilemään ja miettivät salille lähtöä. Sitten on vielä koko päivä aikaa touhuta kaikkea muuta. 

Mulla on käytössä liikkumisen tarkkailussa HeiaHeia, yksi verkon suosituimmista liikuntapäiväkirjoista, josta oli myös kerrottu tuossa samaisessa Hesarin jutussa.
HeiaHeia on käyttäjälle maksuton ja kotimainen sovellus.
Muistaakseni palveluun rekisteröityneitä käyttäjiä on reilu 200 000 suomalaista kuntoilijaa.
Hesarin jutussa oli otettu tilastoaineistoa puolentoista vuoden ajalta 10 000 aktiivisen käyttäjän tiedoista.
Tuon puolentoista vuoden aikana nämä käyttäjät olivat kirjanneet noin 3,4 miljoonaa suoritusta.
Vieressä mun oma tilasto viime viikolta. Alimmaisesta näkyy vain otsikko, mutta sekin on viime viikolta, maanantailta. Tiistai näytti olleen välipäivä, kuitenkin tein kotona kehonhuoltoa venyttelynä.



Tänään oli välipäivä treenailusta, mutta huomenna aamulla suunnataan taas salille ennen työpäivän alkua.

Nyt nukkumaan jotta jaksaa!

Mukavaa alkuviikkoa kaikille!



sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Viikon kuntoilut


Viikko sitten perjantaina alkoi salitreenit taas kahden kuukauden tauon jälkeen. 
Oltiin tuolla reissussa totuttu ihan erilaiseen vuorokausirytmiin kuin kotona aiemmin oltiin eletty. Siellä kun oli aamusta jo aikaisin valoisaa ja lämmintä, niin tuli herättyä viimeistään seitsemän aikaan melkein joka aamu. Iltaisin tuli pimeää aikaisin, joten nukkumassa oltiin jo puoli kymmenen kymmenen aikaan.

Nyt kun palattiin kotiin, niin sovittiin, että aletaan käymään salilla aamuisin ennen töihin lähtöä. Niinpä ollaankin herätty viideltä, mies vie koiran aamulenkille sillä aikaa kun itse laitan meille aamupalat mukaan otettavaksi ja pakkaan salikassin. Viikonloput on tietysti asia erikseen. Silloin mennään kun herätään tai sitten iltapäivästä, riippuen muuten viikonlopun ohjelmasta.
Sunnuntaina viime viikolla oltiinkin iltapäivästä tekemässä jalkatreenit ja porukkaa oli aika paljon liikkeellä, ilmeisesti myös tämä alkuvuosi ja joulun ajan mässäilyt aiheuttaa tuon kävijäpiikin salille. 
Aamuisin ollaan saatu olla aika rauhassa, meidän lisäksi siellä on ollut kolme tai neljä muuta kävijää. Ja ihan hyvin se aamutreeni meille näyttää sopivan. Ei pahemmin ole väsyttänyt vaikka herää niin aikaisin. Tämän viikon perjantaina kuitenkin olisin itse mielummin vetänyt peiton korville ja jatkanut unia, mutta onneksi oli seuraavana aamuna luvassa pidemmät unet niin jaksoin kammeta itseni peiton alta ylös. 
Ollaan myös tällä viikolla jätetty juoksulenkit väliin ja käyty aamulla salilla polkemassa joko kuntopyörää tai minä melkein mielummin spinningpyörää.
Lepopäiviä pidetään yleensä yksi/viikko. Tällä viikolla se lepopäivä oli kehonhuoltoa, venyttelyä koko kropalle. Mulla meni siitä viime sunnuntain jalkatreenistä jalat niin jumiin, etten meinannut päästä kävelemään. Työkaveritkin nauroi kun näytti niin hullulta. Mutta ainakin tietää tehneensä jotain. 
Sen lisäksi että aamuisin mennään salille ennen töitä niin ollaan käyty koiran kanssa tekemässä töiden jälkeen pidempi kävelylenkki kuin aiemmin. Uusi lenkkireitti on n. 6,4 km pitkä ja se onki ollut ihan sopiva jokapäiväiseen ulkoiluun.
Eilen saatiin lopultakin myös tänne Turun seudulle pakkasta ja lunta. Pakattiin luistimet autoon ja ajettiin Kupittaan luisteluradalle. Siellä jaksettiin luistella ympäri rataa melkein tunnin ajan. Ja kyllä oli kivaa! Olen aina tykännyt enemmän luistella kuin hiihtää. 
Latasin itsellenin myös viimeinkin App Storesta puhelimeeni Spotifyn, niin voi välillä kuunnella salilla ja lenkeillä muutakin kuin Amaranthea, Triviumia, Sonata Arcticaa ym. 
Huomenna aamulla on taas tarkoitus mennä salille aamulla ennen töitä, joten kohta alkaa olla aika laittaa kone kiinni ja aloittaa iltatoimet. 
Ennen sitä pitää kuitenkin vielä lukea omien suosikkibloggareiden viimeisimmät päivitykset.

Mukavaa kuntoiluviikkoa kaikille!

keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Hyötyliikuntaa lomalla

Varmaan kaikilla kohta tulee ulos korvista kirjoitukset lomasta joka oli ja meni, mutta tämä liittyy myös liikuntaan osittain. 

Oltiin jo ennen lomaa miehen kanssa katseltu valmiiksi muutamia kohteita joita haluttiin lomalla nähdä ja mitä haluttiin tehdä.
Ennen lomaa olin ollut reilun kuukauden kuntoilematta sen keuhkokuumeen vuoksi joka hyökkäsi kimppuuni marraskuun alkupuolella. Tästä syystä en ottanut vastaan serkkuni ehdotusta lähteä salille aamuisin. 
Lomalla tuli liikuttua ihan kävellen aika paljon ja kun lämpöä oli se +27-+36 astetta melkein jatkuvasti, oli jopa kävelykin mun mielestä ihan tarpeeksi kuntoilua. 

Joulun aatonaattona lähdettiin mieheni kanssa Perthistä Hillary'sin satamasta aamulla puoli kahdeksalta lautalla kohti Rottnest Islandia, joka on noin 18 kilometriä Perthin rantaviivasta. Mukaan saatiin lainaksi serkkuni ja hänen miehensä polkupyörät, ettei tarvinnut maksaa pyörävuokria paikan päällä. 
Molemmille reput selkään ja menoksi.

Maisemissa ei valittamista






Ylämäkiä riitti





















Pakko sanoa, että oli todellakin hintansa arvoinen reissu. Saatiin toki lauttaliput halvemmalla kuin normaalihinta olisi ollut, sillä serkkuni mies oli saanut sähköpostiin paikallisen Group On tarjouksen, jolla liput saatiin lunastettua muistaakseni 58 AUD hintan/hlö. Mutta oltiin valmiita ennen tuota maksamaan ihan normaali hintakin.

Matka lautalla kesti noin 40 minuuttia eikä aaltojakaan ollut ihan hirveästi.
Lähdimme heti saarelle päästyämme pyöräilemään ensimmäistä vastaan tullutta tietä pitkin. Kartta onneksi saatiin napattua mukaan jostain, olisikohan ollut lauttarannasta. 



Saarella on pieniä järviä, lampia, jotain vesistöjä joissa on mineraaleja ja vesi näytti vaaleanpunaiselta ja rannassa näkyi kuivaa suolaa. 

Lisäksi maasto ei ollut lainkaan niin tasaista kuin olin ajatellut. Pyöräillessä meinasi välillä tulla hiki kun oli ylämäkiä vähän väliä, mutta onneksi myös vastapainoksi alamäkiä. 





Saaren luonto on äärimmäisen kaunista. On hiekkarantaisia lahdenpoukamia, kallioista jyrkännettä merelle, pensaita, puita, pari majakkaa ja vaikka mitä.
Saaren vesistöihin on uponnut myös useita laivoja, joiden hylkyjen paikat on mainittuina kartoissa ja joihin ihmiset sukeltelevat.



Vakioasukkaina saarella on käärmeitä, erittäin myrkyllisiäkin sellaisia, joista yhden sorttista nähtiin keskellä tietä luikertelemassa pakoon kaikkia pyöräilijöitä.


Toinen vakioasukas on quokka, minikengurun ja rotan sekoituksen näköinen pikkuotus. Aivan hellyttäviä, kun ne tulivat ihan viereen, kun pysäytimme pyörät varjoon juomataukoa ja aurinkorasvan lisäystä varten. Hyvä etteivät mieheni reppuun menneet. Joo, tuolloin tajusin, että eiväthän ne muuten tulisi, mutta turistit on opettaneet ne kerjäämään ruokaa. Sitä ne sieltä repusta halusivat.



Koko päivä kierreltiin saarta ja mentiin välillä edestakaisinkin. Uimassakin käytiin kerran. Vesi oli ensin aika viileän tuntuista, mutta lahdenpoukama jossa pulahdettiin veteen osoittautuikin ihan hyväksi uimapaikaksi loppujenlopuksi. Ei se vesi niin kylmää ollutkaan. 
Takaisin saarelta mantereelle lähdettiin illalla viimeisen, ylimääräisen lauttavuoron mukana klo 19.30. Ylimääräinen vuoro oli laitettu liikenteeseen, koska saarelle oli ollut niin paljon halukkaita lähtijöitä juuri tuona päivänä.
Seuraava lauttavuoro olisi ollut vasta joulupyhien jälkeen ja sinne jäikin aika paljon ihmisiä joulua viettämään. Vaikutti siltä, että siellä on paikallisilla loma-asuntoja, vähän niinkuin mökkejä.

Tuon päivän aikana pyöräiltiin yhteensä noin 50 kilometriä ja lämmintä oli noin +30 astetta. Vettä kului jokunen litra molemmilla. 
Siinä sitä hyötyliikuntaa, jota voisin harrastaa vaikka joka viikonloppu kun ilmat ja ympäristö olisi samanlaiset. Ei paljon täällä Suomen talvessa houkuta samanlainen matka..

Nyt vaan salitreeniä ja juoksulenkkejä kun sää sen sallii eikä ole liukasta.
Keväällä sitten pyöräkauppaan ja uusi harrastus kuvioihin!


torstai 2. tammikuuta 2014

Loman jälkeen koittaa arki

Kaikki mukava loppuu aikanaan... niin myös loma. Lomasta myöhemmin kuvineen hieman enemmän.

Rottnest Island


Vuosi vaihtui meidän perheessä hiljaisissa merkeissä. Palattiin lomareissulta Uuden Vuoden aattona ja kotiuduttiin alkuillasta, kun oli saatu haettua koira hoidosta ja käyty kaupassa nopeasti.
Itse nukahdin sohvalle jo kymmenen aikaan ja heräsin vasta 12 aikaan kun ulkoa alkoi kuulua enemmän pauketta ja rakettien ääniä. 
Koira makasi sohvalla mun jaloissa eikä pahemmin välittänyt äänistä.

Tänään oli jo työpäivä ja tietysti aikaeron vaikutus tuli vasta tänään. Heräsin jo puoli viiden jälkeen aamulla enkä millään saanut enää unta. Siinä sitten vähän aikaa pyöriskelin ennen kuin nousin ylös kuudelta.
Töiden jälkeen käytiin koiran kanssa puolentoista tunnin reipas kävelylenkki, jonka jälkeen maistui salaatti savustetun kalan kera. 

Huomenna aamulla ollaan menossa salille ennen töitä, joten kohta pitäisi jo mennä nukkumattia kutsumaan. 
En olekaan käynyt salilla marraskuun alun jälkeen ollenkaan. Tuolloin tuli tauko keuhkokuumeen takia ja en tuntenut itseäni tarpeeksi terveeksi ennen lomaa jotta olisin mennyt salille rehkimään. Taukoa on siis ollut melkein kaksi kuukautta. Voi olla huomisen jälkeen paikat kipeinä. 
Lauantaina vuorossa on aamulla kevyt juoksulenkki, Ikeassa käynti ja ruokailu meillä kotona ystävien kanssa. 

Serkkuni tarjosi meille paljon hyvää syötävää ja yhtenä uutuutena oli Focaccia leivän kanssa syötävä Dukkah-mausteseos. Leipä kastetaan oliiviöljyyn ja sen jälkeen Dukkah-seokseen. Ja oli niin hyvää, että piti kotiin ostaa purkki tuota mausteseosta, mutta lähtötohinoissa se unohtui. Eipä sitten muuta kuin itse tekemään tuota seosta. Tänään ostin tarvikkeet ja sain juuri äsken mausteseoksen purkkeihin. 
Vielä ei olla sitä maistettu, mutta jos se on syötäväksi kelpaavaa, voin laittaa reseptin myös tänne puolelle.

Uuden Vuoden lupauksia en ole tehnyt aiemmin enkä tee nytkään.
Ainoastaan itseni haastamiseksi olen jo viime kesänä päättänyt sen puolimaratonin juoksemisen kesällä.
Siihen on nyt hyvä tähdätä.